بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن
نوشته شده توسط : س.آ

یکی از مهم ترین اجزای هر خودرویی فیلتر روغن و فیلتر هوا می باشد. در واقع یک فیلتر مناسب می تواند میزان سوخت خودرو را به حداقل برساند و با بهبود عملکرد ماشین، باعث بالا بردن افزایش عمر موتور شود، به طور کلی یک فیلتر تمیز و همچنین تعویض به موقع آن می تواند از ورود هر نوع آلودگی به قطعات موتور جلوگیری کند، پس توجه داشته باشید که فیلتر روغن یک بار مصرف است و با هر بار تعویض روغن به دلیل پر شدن منافذ فیلتر و تصفیه هر چه بهتر روغن موتور لازم است تا فیلتر ماشین تعویض گردد.

فیلتر روغن چیست؟

فیلتر روغن همان فیلتر هیدرولیک است که در پیکره اصلی هر نوع خودرویی به کار گرفته می شود و مهمترین کاربرد آن تمیز کردن سیال هیدرولیک از وجود هر نوع ذرات آلوده کننده می باشد. در واقع زمانی که قطعات فلزی داخل خودرو بر اثر اصطکاک با یکدیگر تماس پیدا می کنند ذراتی از آنها جدا می شود که این ذرات به همراه برخی آلودگی های دیگر وارد روغن موتور ماشین می شوند پس لازم است تا وسیله ای مانند فیلتر دائما چرخه گردش روغن خودرو را پاکسازی نموده و یک فرایند روان را در خودرو مهیا سازد.  معمولا این فیلترهای روغن در اندازه های مختلفی وجود دارند که بر مبنای حجم توری به کار رفته در آنها نامگذاری می شوند البته در هر ابعادی که باشند به راحتی می توان آنها را تعویض نمود.

عملکرد فیلترهای روغن چگونه است؟

فیلترهای روغن دقیقا عملکردی مشابه با فیلترهای هوا دارند. یعنی هنگامی که موتور،  روغن سیال در خودرو را توسط یک پمپ به سمت فیلتر هدایت می کند غالبا روغن به وسیله سوراخ هایی که در سطح فیلتر تعبیه شده است پاک سازی می شوند. در قسمت عقب این جزء از ماشین یک دریچه ایمنی است که از وارد شدن هر نوع آلودگی خارجی به سیلندرها و پیستون ها جلوگیری می کند و سپس این دریچه با وارد آمدن فشار روغن به طور یکباره بسته می شود. در نهایت روغن موجود در فیلتر که توانسته از دریچه ایمنی عبور کنند به قسمت مهمی از فیلتر که ساخته شده از سلولز یا همان الیاف مصنوعی است می رسد که در این بخش کاملا تصفیه شده و روغن صاف و زلالی به وسیله سوراخ های متعدد که در قسمت میانی استوانه قرار دارد بر روی جمع آوری می شود و در پایان با فشار از بخش خروجی فیلتر به طرف موتور در حال حرکت انتقال داده می شود.

 مزیت های فیلتر روغن

یک فیلتر روغن خوب می تواند در ابتدا موتور خودرو را از صدمات احتمالی در امان بدارد و باعث بالا رفتن عمر ماشین گردد. در حقیقت با کمک یک فیلتر، موتور می تواند برای سوخت گاز، بنزین و یا گازوئیل از هوای تمیزی استفاده کند و بیشترین بازدهی را برای  خودرو داشته باشد. پس در هنگام استفاده از فیلتر و یا خرید فیلتر روغن به ظرفیت آن توجه کافی داشته باشید؛ زیرا هر نوع فیلتری بسته به ابعادش می تواند حجم مشخصی از هوا را پالایش کرده و به جریان هوای موتور ماشین کمک کند. بنابراین تعویض به موقع فیلترهای کاغذی امر بسیار مهمی است که می بایست با توجه به کارکرد کیلومتری خودرو این کار انجام بگیرد.

بهترین فیلتر روغن برای خودرو

امروز برخی مراکز فروش فیلتر روغن با عرضه فیلترهای تقلبی که عموما به صورت کارگاهی تهیه می شوند سعی کرده خریداران و مکانیک ها را ترغیب نماید و با ارائه دادن فیلترهای های روغن در قیمت پایینی بیشترین فروش را نصیب خود گردانند. در صورتی که این نمونه فیلترها از بی کیفیت ترین کاغذ تهیه شده اند که به خوبی نمی تواند ناخالصی های روغن را تصفیه نمایند، از طرفی پس از مدتی به علت گرما و فشار وارد آمده به لایه های فیلتر احتمال دارد کاغذ های فیلتر پاره شده و روغن با تمام ناخالصی ها و آلودگی هایش به راحتی وارد موتور خودرو شوند و در نهایت یک آسیب جدی به موتور خودرو وارد شود.

بهترین زمان برای تعویض فیلترهای روغن

اگر چه کیفیت فیلتر روغن در بالابردن عملکرد موتور خودرو نقش مهمی را ایفاء می کند اما بهتر است بدانید که استفاده از یک روغن خوب هم می تواند در اجرای این امر بسیار موثر باشد. پس با این حساب اگر شما در خودروی خود از روغن 5000 کیلومتری استفاده می کنید پس از دوبار تعویض روغن لازم است تا فیلتر حتما عوض شود اما چنانچه از روغن 2000 کیلومترب استفاده می کنید می بایست پس از هر بار تعویض روغن، فیلتر خودرو نیز تعویض گردد.





:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: